4 år har ændret billedet fra computer til mobil og tablet
Fire år fra 2011 til udgangen af 2015, har fuldstændigt ændret på, hvilken enhed danskerne læser emails. Under 10% åbnede en mail på en mobil enhed i 2011. Og det er kun fire år siden – i email termer er det som før industrialiseringen. “Udover ændrede vaner, stiller det helt andre krav til de skabeloner firmaerne bruger, når nyhedsbreve bliver designet og udarbejdet”, fortæller ejeren af MailPlatform, Kim Østergaard.
Nyhedsbrevene skal tilpasse sig mobilens mindre skærm. De skal være såkaldt responsive, hvilket i mail fagsprog betyder at udnytte skærmens bredde, at skalere billederne op til fuld bredde – og opdele linier med mere end 1 spalte over flere linier.
64% åbnede deres mail på en mobil enhed ved udgangen af 2015
Ved udgangen af 2015 åbnede 64% af alle danskere deres mails på en mobil enhed. Hovedparten åbner mails på en smartphone, men også tablet står for en signifikant del.
Generelt står tablets for halvdelen af smartphone aktiviteten. Resten står computerne for. Procenterne varierer som nævnt, afhængig af branche og målgruppe.
Kilde :
MailPlatform, der har analyseret over 1 milliard nyhedsbreve til danske modtagere i 2015, som danner baggrund for ovenstående.
Indehaver Kim Østergaard, MailPlatform, har været medarbejder i kommunikationsbureauet Tilsted Com.